Voor een succesvolle aanpak van uw rug- of nekklachten.

Lage rugpijn

Lage rugpijn is de meest voorkomende klacht aan het bewegingsapparaat. In 95% van de gevallen is er geen aantoonbare afwijking te vinden voor de klachten, ook al zijn ze zeer reëel. Dit noemt men daarom aspecifieke lage rugklachten. In principe kan iedereen aspecifieke lage rugklachten krijgen.

Indien uw klachten als aspecifiek worden beschouwd hebben foto’s of scans geen toegevoegde waarde. Als er al iets op te zien is, dan hoeft datgene niet verklarend te zijn voor de klachten die u ervaart. Het kan u zelfs meer onzekerheid geven. Eigenlijk is het ook niet zozeer van belang, wat precies de pijn veroorzaakt. Belangrijker is hoe u met de klachten omgaat. Dat bepaalt namelijk hoe snel je herstelt.

DE BASISREGELS
Natuurlijk heeft u pijn en is het niet gemakkelijk, maar hoe langer u het uitstelt, hoe moeilijker het wordt. De basisregels zijn simpel:

  • Blijf bewegen;
  • Blijf niet te lang in één houding;
  • Ga bewegen, voordat je stijf wordt;
  • Doe elke dag een klein beetje meer;
  • Stop niet met het doen van lastige activiteiten, verzin eventueel een manier om het anders te doen.

ZITTEN
Kies een stoel en uitgangshouding die comfortabel is, probeer een en ander uit. Gebruik eventueel een klein steuntje in de onderrug. Sta zo vaak mogelijk op en rek je geregeld uit.

BEELDSCHERMWERK
Pas de hoogte van uw stoel aan aan uw bureau. Zet uw beeldscherm en toetsenbord zo neer, dat het comfortabel aanvoelt. Probeer ook nu zo vaak mogelijk op te staan en te bewegen.

AUTORIJDEN
Stel uw autostoel goed in. Gebruik eventueel een extra lendesteun, of opgerolde handdoek. Stop regelmatig enkele minuten, stap uit de auto en loop even een rondje.

TILLEN
Denk na voordat u iets tilt. Til niet zwaarder dan noodzakelijk. Houd het gewicht dicht tegen uw lichaam. Draai niet met uw romp tijdens het tillen, maar op uw voeten.

WINKELEN, SLENTEREN EN STILSTAAN
Probeer tijdens het winkelen doelgericht te werk te gaan. Houd enige snelheid in uw pas. Langzaam slenteren, of lang op één plaats stilstaan kan meer klachten geven.

SPORT
Gewoon blijven sporten is prima, maar u moet wellicht de intensiteit wat aanpassen.

PIJNMEDICATIE
Twijfel niet om pijnstillers te gebruiken, als de pijn te heftig is. Goede pijnstilling kan u helpen om uw activiteiten te hervatten en daarmee sneller te werken aan uw herstel. Ook warmte of massage kunnen op deze manier bijdragen aan uw herstel.