Voor een succesvolle aanpak van uw rug- of nekklachten.

Nekpijn

Nekklachten komen veel voor en zijn, na rug- en schouderklachten, de meest voorkomende klacht aan het bewegingsapparaat. Het is zelfs zo dat ongeveer 30% van de gehele bevolking in de loop van een jaar wel eens last heeft van de nek.

Gelukkig verdwijnt de pijn bij de meeste personen zeer snel.
De meeste klachten ontstaan door langdurige overbelasting, zoals een ongunstige zithouding (denk hierbij aan langdurig onderuit gezakt achter de computer zitten) of werkhouding. Daarnaast kan ook een verminderde beweeglijkheid van de bovenrug, of juist een vergrote beweeglijkheid van de nek, een rol spelen.

Pijnklachten kunnen veroorzaakt worden door de spieren, banden en gewrichten die in de nek aanwezig zijn. Het is in de meeste gevallen echter niet te achterhalen welke structuur er precies verantwoordelijk is voor de ervaren pijn. In de praktijk proberen we, door een gedegen onderzoek, wel om de meest waarschijnlijke oorzaak voor de klacht te achterhalen.

DE BASISREGELS
Let goed op uw (zit- of werk)houding. Zeker een langdurige statische belasting in één houding kan uw klachten provoceren. Probeer daarom veel van houding te wisselen.

Let bovendien op uw slaaphouding, zeker als u wakker wordt met een stijve en/ of pijnlijk nek.

  • Slaap niet op uw buik (dit geeft veel belasting in de gewrichten)!
  • Zorg dat u niet een te hoog of te laag kussen onder uw hoofd legt, dit zorg ervoor dat uw hoofd in een neutrale positie kan liggen.

WAAR U OOK OP KUNT LETTEN THUIS, TIJDENS WERK OF MET SPORTEN:

  • Vermijd activiteiten waarbij u langdurig achterover moet liggen met de nek (bijv. wastafel

kapper);

  • Vermijd activiteiten waarbij u lang in één richting moet kijken (bijv. uw beeldscherm schuin

voor u geplaatst, of gebruik van een laptop of tablet op uw schoot).